Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.

Потребителско име: Парола:

Автор Тема: За нуждата от нова образователна парадигма  (Прочетена 1743 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Людмил

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 616
    • Профил
    • Микроферма

Сегашната система на възпитание на младите е безнадеждно остаряла. Тя отразява един материалистичен бездуховен модел, който докара човечеството до ръба на най-голямата духовна криза в историята му. Образованието не може да помогне, докато не отреди подобаващо място на духовното. Преподаването на научни дисциплини, които са непромокаеми за нещата, отиващи отвъд материалното, т.е. за основните принципи на съществуването ни, не е в състояние да образова човека, и, като следствие от това, не може да бъде полезно за обществото.

Нужна е радикално нова парадигма, не просто да разкрасим старите училища, да подменим черните дъски с екрани, а учебниците - с таблети. Едно истинско училище трябва да ЗАПАЗИ и развива вътрешния свят на детето: неговата фантазия, интуиция, връзката с природата и цялата заобикаляща го вселена. Уроците трябва да се изнесат там, където е най-привичната за човека среда: природата. Логическото мислене, математиката и др. трябва да навлязат чак към 9-10та година, когато в него се развива логиката, а дотогава да се работи изключително върху вътрешния му свят. Защото детето се ражда в мълчание, то мълчаливо съзерцава, възприема и разбира света, далеч по-съвършено от нас. И не е нужно да го лишаваме от това.

Но ние, хората сме загубили тази вътрешна тишина. Вместо нея са ни научили, пак в същите училища да МИСЛИМ, СМЯТАМЕ, РАЗСЪЖДАВАМЕ - подменили са естествената ни интуиция с разум, а тишината с един безкраен умствен бъртвеж, който не ни оставя нито за миг. И докато отново не станем деца и не потънем във техният безмълвен свят на простота, красота и тишина НИЕ НЯМА ДА ГИ РАЗБЕРЕМ. И неминуемо ще ги тъпчем в килийките на задушните човечарници, наречени училища, далеч от природата, както правим със самите нас. И ще ги насилваме да виждат света през нашите очи, с нашия ум, погребвайки вътрешния свят на фантазиите и мечтите.

Но най-страшното е, ако питате мен, че създателите на учебните програми и учебниците са хора, които отдавна са умрели за детския свят. За тях мечтите и фантазиите са вятърничави и несериозни неща. Тези хора не вярват, че знанието може да дойде и отвътре, безмълвно. Тези хора не вярват, че мисълта има сила да лекува, да влияе на събития и да твори нови. Детската душа за тях нищо не им говори. Затова системата днес е такава -детето отива в училище да му бъдат вменен вкочанен старчески светоглед на света, да бъде научено от някой друг какво да мисли, а не как да мисли.

Колкото и крайно и радикално да ви звучи, но днешното училище изнасилва децата. Да, кара ги, още от първи клас да захвърлят своя естествен покой, фантазия и светоглед. Приравнява всичките с един аршин. Учи детето да познава цифрите, но не и собственото си тяло. Учи да различава подлог от сказуемо, но не и да различава полезните и вредните за тялото му храни. Пълни главата му с излишни знания.

В училището на бъдещето преподавателите ще са като децата. Не вдетенени, а притежаващи всичките качества на едно дете - интуиция, фантазия, игривост, любознателност, желание непрестанно да се учи. Само такъв учител би разбрал детето и би му отдал това, от което то има нужда. Природата ще е класната стая на детето. Там то ще учи нагледно живата математика и биология. Трудът пък ще го облагородява. Нима е толкова трудно? Ето вижте и кажете сами:

Ще има занимания в които децата ще помагат на свои другарчета или животни - така се облагородява детската душа. Ще се учат на медитация и да използват силата на мисълта си за благо - молитва, медитация, съзерцание - с тези инструменти, а не с оръжие, ще постигнем мир и просперитет на Земята. Ще разкрият лечителските си дарби, така че да могат да помагат на другите. Ще се учат да разпознават лечебните треви, гъби, минерали... Ще има часове за визия, за мечтаене. Та нали всичко започва с визия...

Като продължение на темата вижте:
* http://www.ted.com/talks/lang/bg/steve_keil_a_manifesto_for_play_for_bulgaria_and_beyond.html
* http://youtu.be/jtgFoNi4yfk
* http://youtu.be/qFOC5qN_-H0 З
« Последна редакция: май 18, 2013, 12:05:36 am от Людмил »
Активен

Мирена

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 21
    • Профил
Re: За нуждата от нова образаователна парадигма
« Отговор #1 -: октомври 10, 2012, 02:28:33 pm »

А училището по българска култура"Цар Симеон I" във варненското село Сладка вода?  http://www.sladkavoda.com/
А училището в село Николаевка, пак варненско?
Това са вече реални прекрасни примери, а за колко други и не знаем......
 :D
Активен

shm75

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 19
    • Профил
Re: За нуждата от нова образователна парадигма
« Отговор #2 -: януари 19, 2015, 03:57:07 am »

Тук има много информация по въпроса http://conference.nmr.bg/%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%83%D1%80%D1%81%D0%B8/
Активен

Людмил

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 616
    • Профил
    • Микроферма
Re: За нуждата от нова образователна парадигма
« Отговор #3 -: януари 19, 2015, 01:51:17 pm »

Активен